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This accompanying research aims to achieve the following objectives: to be able to give an account of the university certificate programmes, to identify approaches for the improvement of the design of these and similar programmes, to gain generalizable knowledge about the efficacy of teacher education, and to create and further develop survey procedures, which can also be applied in other studies concerning teacher education. The research follows a longitudinal design, taking into account the input, the ongoing processes, and the output of the programmes. This is carried out against the theoretical background of a so-called offer-utilisation-model. Using online surveys, participants are questioned about their admission prerequisites, the perceived learning opportunities and their utilisation, as well as their skills development. In order to obtain “objective” indications alongside the self-assessments of the participants regarding the effect of the further education, additional measures include the use of a video lesson sequence at the beginning and at the end of the programme, which the participants analyse according to didactic considerations. The accompanying scientific research is financed from the budget provided for the university certificate programmes.

Südafrika, die Länder Ex-Jugoslawiens und China sind Länder, in denen der gesellschaftliche Transformationsprozess auf unterschiedlichen Ebenen und unter unterschiedlichen Vorzeichen beschleunigt ist. Aus bildungswissenschaftlicher Sicht ist nun interessant, wie sich diese gesellschaftlichen Transformationsprozesse im Bildungssystem niederschlagen. Am Beispiel der Hochschulen wird untersucht, inwiefern sich kulturelle Traditionen und „Ungleichheiten“, die soziale Herkunft, die Tradition der universitären Kulturen und die Voraussetzungen der Individuen auf Integrations- und Bildungsprozesse auswirken. Das Projekt wird gefördert durch den Forschungsfonds der Universität Zagreb (Philosophische Fakultät) und den Österreichischen Austauschdienst.

Based on research investigating the skills development of teachers, an online counselling programme for planning the teaching career is developed, evaluated and adapted within the scope of an international cooperation arrangement. It includes information texts about the teaching profession, reports from everyday school life, and self-exploration techniques to aid the individual in the assessment of personal interest in and potential for a variety of functions in the educational sector (e.g. as teacher, administrator or teacher trainer). In addition to these offers aimed at the target group comprising teachers, CCT also provides special tools for professionals, who hope to use the programme for the purposes of counselling, teacher training, or research.
Further information about CCT is available at: http://www.cct-austria.at/

Teacher Motivation (German abbreviation LeMo) – This project investigates the conditions and effects of teacher motivation: The research project addresses the conditions and effects of both pupils and teachers. Moreover, the correlation of the qualities of the professional motivation of teachers and lesson planning as well as the learning motivation of pupils is explored. Standardised survey instruments have been continuously deployed since 2006, in order to question several thousand pupils and their teachers.

Die Ziele der Begleitforschung sind es, Rechenschaft über die beiden Lehrgänge ablegen zu können, Ansätze für Verbesserungen in der Gestaltung dieser und ähnlicher Lehrgänge zu identifizieren, verallgemeinerbare Erkenntnisse über die Wirksamkeit von LehrerInnen(fort)- bildungen zu gewinnen sowie Erhebungsverfahren zu erstellen bzw. weiterzuentwickeln, die auch in anderen Studien zur LehrerInnenbildung eingesetzt werden können. Die Forschung folgt einem Längsschnittdesign, das die Lehrgänge bezüglich des Inputs, der ablaufenden Prozesse und des Outputs in den Blick nimmt. Theoretischer Hintergrund ist ein sog. Angebots-Nutzungs-Modell. Die TeilnehmerInnen werden mit Hilfe von Online-Befragungen zu ihren Eingangsvoraussetzungen, zu den wahrgenommenen Lerngelegenheiten und deren Nutzung sowie zu ihrer Kompetenzentwicklung befragt. Um neben den Selbsteinschätzungen der TeilnehmerInnen auch „objektive“ Anhaltspunkte für die Wirkung der Fortbildung zu erhalten, wird u.a. eine Video-Unterrichtssequenz zu Beginn und am Ende des Lehrgangs eingesetzt, die von den TeilnehmerInnen nach didaktischen Gesichtspunkten analysiert werden soll. Die wissenschaftliche Begleitforschung wird vom Budget der Universitätslehrgänge finanziert.

Erfolgreiche schulische Bildungsprozesse sind – neben den Lernvoraussetzungen von Schüler/innen – insbesondere auch vom Handeln der Lehrer/innen und damit auch von deren kognitiven und nicht-kognitiven Handlungsdispositionen abhängig. Damit kommt der Auswahl von Personen für Lehramtsstudien eine zentrale Rolle zu. Neben geeigneten Attrahierungsstrategien und einer wirkungsvollen Lehrer/innenausbildung lassen sich für den Lehrer/innenberuf geeignete Personen vor allem durch Maßnahmen der Selbst- und der Fremdselektion rekrutieren. Das österreichweite Kooperationsprojekt entwickelt neues dreistufiges, theoretisch und empirisch fundiertes Verfahren zur Auswahl von Lehramtsstudierenden, welches für den Einsatz an österreichischen Universitäten und Pädagogischen Hochschulen konzipiert wird, wobei grundlegende Konzepte und Befunde der Lehrer/innenbildungsforschung und der psychologischen Eignungsdiagnostik, im Speziellen der Personalauswahl, Berücksichtigung finden. Das dreistufige Verfahren besteht aus (1.) einem nicht-selektiven Self-Assessment Verfahren, welches eine Selbsterkundung auf Basis von motivationalen, persönlichkeitsstrukturellen und biografischen Merkmalen ermöglicht und umfangreiche Informationen zum Lehrer/innenberuf bereitstellt. (2.) werden durch standardisierte psychologische Tests allgemeine kognitive Funktionen, sprachliche, emotionale und kreativitätsbezogene Kompetenzen sowie ausgewählte Persönlichkeitsmerkmale erfasst. (3.) In einem Face-to-Face-Assessment werden auf standardisierte Weise verbale und nonverbale Kommunikationsfähigkeit, kognitive Entscheidungsfähigkeit und Selbstreflexionskompetenz ermittelt. TESAT evaluiert das Verfahren und baut ab 2015 eine umfassende Längsschnittstudie auf, die neben ausbildungsbezogenen Kriterien aus Studium und Praktikum auch Erfolgskriterien der Tätigkeit im Lehrer/innenberuf erfassen soll.

This key research area involves the analysis of learning motivation and interest in diverse learning settings. As such, individual learning conditions and learning environments are examined in conjunction with learning motivation and thematic interest.

Research questions include:
Which learning environment conditions motivate learners?
What demotivates pupils, students or teachers?
How is the teachers’ motivation to work linked to the pupils’ motivation to learn?

Why are certain learners more successful at remaining motivated and interested in the long term?
What influence does personality exert upon the learning motivation and the perception of learning environments?
Which cultural differences can be identified?

Theoretical concepts (a brief overview)

Two conceptually closely related theories form the basis of the research area:
The Self-Determination Theory (SDT) (Deci & Ryan, 2002) and the pedagogical-psychological Interest Theory (Krapp, 1992). It is assumed that, amongst others, the satisfaction of the basic psychological need for autonomy, skills, and social inclusion promotes self-determined learning motivation and thematic interest in the long term. Scholars also study the extent to which aspects of a constructivist teaching-learning philosophy are interlinked with (self-determined) motivation and interest. Additionally, on the level of the individual, personality traits and attitudes relevant to learning are collected and analysed in the context of the perception of the learning environment, as well as the motivation and the interest.

Areas of interest

Student learning at university, learning in school instruction, conditions and impacts of the teachers’ motivation to work.

Instruments

An instrument used to record the motivational regulation amongst pupils was revised for German-speaking countries. The questionnaire is an adapted and extended version of the “Academic Self-Regulation Questionnaire” (SRQ-A) following Ryan & Connell (1989). Test-statistical parameters as well as preliminary studies on the validity indicate the good applicability of the instrument for instructional research and practice. A revised version of the questionnaire has been available since 2011.

Furthermore, a questionnaire was developed, which comprises the perceived support of the three basic needs as well as the scales for structure and “giving a rational” in classroom instruction.
Additional questionnaires addressing the (learning) motivation and the determination of conditions relevant to motivation (e.g. teacher and student questionnaires) are available from the authors: Florian.Mueller [ÄT] aau.at

Available questionnaires

SRQ-A[G]-2007: Scales for motivational regulation for learning by pupils (research report No. 1)
SRQ-A[G]-2011: Scales for motivational regulation for learning by pupils (research report No. 5)
SBN-S-2011: Scales for perceived basic needs support of pupils
SMR-L-2015: Scales for motivational regulation for learning (diagnostics)

Weitere Projekte von Florian Müller finden Sie in der Forschungsdokumentation.