2013
Andreitz, I., Müller, F. H., Kramer, D. & Krainer, K. (2013). Wer studiert Technik? Eine Befragung österreichischer Schüler/innen und Studierender. Wissenschaftliche Beiträge aus dem Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung Nr. 7. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität. pdf
Arzarello, F., Dreyfus, T., Gueudet, G., Hoyles, C., Krainer, K., Niss, M., Novotná, J., Oikonnen, J., Planas, N., Potari, D., Sossinsky, A., Sullivan, P., Törner, G. & Verschaffel, L. (2013). Current Issues on Mathematics Education Around Europe. Newsletter of the European Mathematical Society, (87), March 2013. (S. 45-47). Zürich: EMS Publishing House. (ISSN: 1027-488X)
Brauckmann, S. & Herrmann, C. (2013). Belastungserleben von Schulleiterinnen und Schulleitern im Rahmen erweiterter schulischer Eigenständigkeit – erste empirische Befunde aus der SHaRP-Studie. In I. van Ackeren, M. Heinrich, F. Thiel (Hrsg.), Evidenzbasierte Steuerung im Bildungssystem. Befunde aus dem BMBF-SteBis-Verbund. Die Deutsche Schule, (12. Beiheft), 172-197.
Brauckmann, S., Geißler, G. & Weishaupt, H. (2013). Parental involvement and participation "made in Germany". Insights from a historical, jurisdictional and empirical perspective. In L. Bjork, O. Johansson & T. Browne-Ferrigno (Eds.), International Perspectives on School-Parent Relations. Journal of School Public Relations, 3(34), 258-284.
Brauckmann, S. (2013). Vom Verwalten zum Gestalten. Schulverwaltung - Zeitschrift für Schulleitung und Schulaufsicht, Ausgabe Niedersachsen, 24(1), 9-10.
Education Committee of the EMS (including K. Krainer) (2013). Solid Findings in Mathematics Education: Living with Beliefs and Orientations – Underestimated, Nevertheless Omnipresent, Factors for Mathematics Teaching and Learning. Newsletter of the European Mathematical Society, (87), March 2013, 42-44.
Education Committee of the EMS (including K. Krainer) (2013). Sociomathematical Norms: In Search of the Normative Aspects of Mathematical Discussions. Newsletter of the European Mathematical Society, (88), June 2013, 59-61.
Education Committee of the EMS (including K. Krainer) (2013). Solid Findings on Students' Attitudes to Mathematics. Newsletter of the European Mathematical Society, (89), September 2013, 51-53.
Education Committee of the EMS (including K. Krainer) (2013). Why is University Mathematics Difficult for Students? Solid Findings about the Secondary-Tertiary Transition. Newsletter of the European Mathematical Society, (90), June 2013, 46-48.
Eilks, I., Rauch, F., Ralle, B. & Hofstein, A. (2013). How to Allocate the Chemistry Curriculum between Science and Society. In I. Eilks & A. Hofstein (Eds.), Teaching Chemistry - A Studybook. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Getzner, M. & Jungmeier, M. (2013). Protected areas in focus: Analysis and evaluation. FODOK
Gnambs, T. & Hanfstingl, B. (2013). A Differential Item Functioning Analysis of the German Academic Self-Regulation Questionnaire for Adolescents. European Journal of Psychological Assessment, 1(1), 1-10.
Goldmann, H., Lerchster, R.E. & Ukowitz, M. (2013). Kommunizieren - Kooperieren - Beraten. Begleitforschung und Standortbestimmung für ExpertInnenteams der IMST-Themenprogramme. FODOK
Golob, B., Jungmeier, M. & Kreimer, E. (2013). Natur & Mensch in der Schütt. Die Bergsturzlandschaft im Naturpark zwischen Dobratsch und Gail. FODOK
Hanfstingl, B. & Römer, Z. K. (2013). Persönlichkeit, Resilienz und intrinsische Motivation im beruflichen Kontext. Bericht zur IMST-Begleitforschung (Erhebung im Mai 2011). Wissenschaftliche Beiträge aus dem Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung Nr. 6. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität.
Hanfstingl, B. (2013). Ego- and spiritual transcendence: relevancies for psychological resilience and the role of age. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 1-9.
Huber, M., Jungmeier, M., Lange, S. & Chaudhary, S. (2013). Knowledge, parks and cultures. Transcultural exchange of knowledge in protected areas: case studies from Austria and Nepal. FODOK
Huber, M., Jungmeier, M., Lange, S. & Chaudhary, S. (2013). Knowledge, Parks and Cultures. Transcultural exchange of knowledge in protected areas. Case studies from Austria and Nepal. FODOK
Hyry-Beihammer, E. K. & Autti, O. (2013). School as narrated places: Children's narratives of school enjoyment. Education in the North 20 (Special Issue), 7-25. Electronic publication. Online unter http://abdn.ac.uk/eitn/ [2014-12-23].
Hyry-Beihammer, E. K. & Nikkanen, H. (2013). Musiikinopettaja taitelijana ja kasvattajana – dilemmasta dialogiin [Music teacher as an artist and educator – from a dilemma to dialogue]. In A.-M. Puroila, S.-L. Kaunisto, and L. Syrjälä (Eds.) 2013. Naisen äänellä. Professori Eila Estolan juhlakirja [In a woman's voice. Essays presented to Professor Eila Estola] (pp. 145–162). Acta Universitatis Ouluensis E 141. Oulu: University of Oulu. (in Finnish)
Hyry-Beihammer, E. K., Estola, E. & Syrjälä, L. (2013). Issues of responsibility when conducting research in a northern rural school. International Journal of Qualitative Studies in Education, 26(8), 1062–1078. DOI: 10.1080/09518398.2012.731538
Hyry-Beihammer, E. K., Joukamo-Ampuja, E., Juntunen, M.-L., Kymäläinen, H. & Leppänen, T. (2013). Instrumenttiopettaja oppilaan kokonaisvaltaisen muusikkouden kehittäjänä [Music teacher supporting a holistic musicianship of a student]. In M-L. Juntunen, H. Nikkanen & H. Westerlund (Eds.), Musiikkikasvattaja – Kohti reflektiivistä käytäntöä [Music educator – towards a reflective practice] (pp. 150–182). Jyväskylä: PS-kustannus. (in Finnish)
Hübner, R., Rauch, F. & Dulle, M. (2013). On an intervention into university culture. In H. Muga & K. Thomas (Hrsg.), Cases on Pedagogical Innovation in Sustainable Development. Hershey (PA): IGI Publishing.
Hübner, R. (2013). Nachhaltigkeit als Leitidee für eine Neuorientierung der Warenwissenschaften. Anregungen zu einem Metadiskurs…. Forum Ware, 41(1-4), 31–43. FODOK
Hübner, R. & Hübner, R. (2013). Geplante Obsoleszenz. . Working Paper der Arbeiterkammer Wien. Wien: Arbeitkammer Wien. FODOK
Hübner, R., Rauch, F., Dulle, M., Hübner, R., Rauch, F. & Dulle, M. (2013). On an Intervention into University Culture. The Implementation of an Interfacultary Elective "Sustainable Development. In M. H. & T. K. (Hrsg.), Cases on Pedagogical Innovations for Sustainable Development (S. 22–22). Hershey (PA): IGI Global / IGI Publishing (IGIP). FODOK
Jungmeier, M., Egner, H., Egner, H. & Jungmeier, M. (2013). ScienceLink Nockberge. Tätigkeitsbericht 2013. science_link_report 04. FODOK
Jungmeier, M., Egner, H., Egner, H. & Jungmeier, M. (2013). ScienceLink Nockberge. Proseminar: Protected Areas. science_link_report 01. FODOK
Jungmeier, M. & Glatz-Jorde, S. (2013). City meets Nature. Schutzgebietsbetreuung Lendspitz-Maiernig 2013. Im Auftrag von Magistrat der Stadt Klagenfurt am Wörthersee und Amt der Kärntner Landesregierung. FODOK
Jungmeier, M. & Jungmeier, M. (2013). Designing research in protected areas – theory and reality. In . Bauch & . K. (Hrsg.), 5th Symposium for Research in Protected Areas. 10 to 12 June 2013 (S. 319–324). Mittersill: Nationalparkzentrum Hohe Tauern GmbH. FODOK
Jungmeier, M. & Jungmeier, M. (2013). ScienceLink Nockberge. Themenfelder für studentisches Arbeiten. science_link_report 02. FODOK
Jungmeier, M., Kreimer, E., Huber, M. & Köstl, T. (2013). City meets Nature. Schutzgebietsbetreuung Lendspitz-Maiernigg - Pilotjahr 2012. Im Auftrag von Magistrat der Stadt Klagenfurt am Wörthersee und Amt der Kärntner Landesregierung . FODOK
Jungmeier, M., Strasser, A., Kirchmeir, H. & Zollner, D. (2013). ScienceLink Nockberge. Nockothek-Datenbankauszug. science_link_report 03. FODOK
Kieran, C., Krainer, K. & Shaughnessy, J. M. (2013). Linking research to practice: Teachers as key stakeholders in mathematics education research. In M. A. Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick & F. K. S. Leung (Eds.), Third International Handbook of Mathematics Education (pp. 361-392). New York: Springer.
Krainer, K. & Zehetmeier, S. (2013). Inquiry-based learning for students, teachers, researchers, and representatives of educational administration and policy: reflections on a nation-wide initiative fostering educational innovations. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 45(6), 875-886.
Lerchster, R.E. & Krainer, L. (2013). Out of the Ivory Tower, and into Reality. Challenging Organisations and Society, 274–288. FODOK
Maaß, K., Artigue, M., Doorman, M., Krainer, K. & Ruthven, K. (Eds.) (2013). Implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 45(6). Online unter http://link.springer.com/journal/11858/45/6/page/1[2013-12-08].
Mamlok-Naaman, R., Rauch, F., Markic, S. & Fernandez, C. (2013). How to Keep myself a Professional Chemistry Teacher? In I. Eilks & A. Hofstein (Eds.), Teaching Chemistry – A Studybook (pp. 269-298). Rotterdam, The Netherlands: SensePubishers.
Mayr, J. & Rothland, M. (2013). Soll ich Lehrer/in werden? Anregungen zur Reflexion der Berufswahl. In K. Zierer (Hrsg.), Leitfaden Schulpraktikum (S. 144-148). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Mayr, J., Gutzwiller-Helfenfinger, E. & Nieskens, B. (2013). CCT - Career Counselling for Teachers: Beratungsangebot, nicht Selektionsinstrument. Unterrichtswissenschaft, 41(1), 72-79.
Müller, F. H., Krainer, K. & Haidinger, W. (2013). MINT 2020 - Der Unterricht von morgen. Wissenschaftliches Positionspapier. Wien: Industriellenvereinigung. Online unter http://www.industriellenvereinigung.at/iv-all/publikationen/file_609.pdf [01.02.2014].
Rauch, F. & Schuster, A. (2013). Aktionsforschung aus internationaler Perspektive: Entwicklungen in den USA und in England (Collaborative Action Research Network). Erziehung & Unterricht, 163(3-4), 209-216.
Rauch, F. & Steiner, R. (2013). Welche Kompetenzen braucht Bildung für nachhaltige Entwicklung? In J. Menthe, D. Höttecke, I. Eilks & C. Hößle (Hrsg.), Handeln in Zeiten des Klimawandels - Bewerten lernen als Bildungsaufgabe (S. 65-78). Münster: Waxmann.
Rauch, F. & Steiner, R. (2013). Competences for Education for Sustainable Development in Teacher Education. CEPS Journal, 3(1), 9-24.
Rauch, F. (2013). Das Weiterbildungsprogramm "Pädagogik und Fachdidaktik für LehrerInnen" (PFL): Aktionsforschung in der LehrerInnenbildung. Erziehung & Unterricht, 163(3-4), 226-229.
Rauch, F. (2013). Regional networks in education: a case study of an Austrian project. Cambridge Journal of Education. Online unter http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0305764X.2013.818102#.UfFzCaxcXwM [2013-07-26].
Rauch, F. (2013). Regional networks in education: a case study of an Austrian project. Cambridge Journal of Education, 43(3), 313-324.
Turner, A. (2013). Infant Observation in der Weiterbildung von Pädagoginnen und Pädagogen. In M. Wininger, W. Datler & M. Dörr (Hrsg.), Psychoanalytische Pädagogik und frühe Kindheit (S. 203-216). Opladen: Budrich.
Zehetmeier, S. & Krainer, K. (2013). Das Projekt IMST in Österreich. In S. Bernholt (Hrsg.), Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen (S. 173-175). Kiel: IPN.
Zehetmeier, S. & Krainer, K. (2013). Researching the sustainable impact of professional development programmes on participating teachers' beliefs. In Y. Li & J. N. Moschkovich (Eds.), Proficiency and beliefs in learning and teaching mathematics (pp. 139-155). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Zehetmeier, S. (2013). Qualität und Evaluation als zentrale Aspekte der Unterrichts- und Schulentwicklung. IMST Newsletter, 12(40), 4-5.
Zehetmeier, S. (2013). Aktionsforschung im Lehrberuf. Erziehung & Unterricht, 163(3-4), 202-208.
Zehetmeier, S. (2013). Perfektion und Qualität an der Schule. In Pädagogische Hochschule Kärnten (Hrsg.), Sinn und Perfektion (70 min). Klagenfurt: Pädagogische Hochschule Kärnten.